Szabadidő kategória bejegyzései

A szabadidő kategóriában megismerkedhetünk az aktív és passzív szabadidős tevékenységek közti különbséggel.A hasznosan kihasznált szabadidő fontos a belső béke szempontjából is.

4 extrém szabadidősport

Sokak számára a szabadidősport egyet jelent az adrenalinnal. Felpörög a vérkeringés, az extrém sportoló érezni véli a testét behálózó idegpályákat, miközben őt ez megnyugtatja Akár minden pörgetős cucc, az extrém szabadidősport is képes függővé tenni annak élvezőjét. Ha azon gondolkodik hogy belépne az adrenalinfüggők kalandvágyó közösségébe, itt megteheti az első lépést.Nézzünk hát az extrém sport kulisszái mögé.

Irány az extrém szabadidősport világa

Olyan embernek tartja magát aki szereti az aktív szabadidős tevékenységeket? Vonzódik az extrém szabadidősportok iránt? Esetleg már arra is elkötelezte magát hogy ne csak álmodozzon ezekről, hanem utána is járjon lehetőségeinek? Nem döntött még arról hogy pontosan mibe is fogjon bele? A következő cikk segíthet mérlegelni. A legnépszerűbb 4 extrém szabadidősport, árait és rizikófaktorát mutatja be.

Siklóernyő repülés, mint szabadidősport

A siklóernyőzés hivatalosan nem tartozik az extrém sportok közé, mégis sokan akként tekintenek rá. “Extrém” voltát nem veszélyessége, sokkal inkább a repülés hétköznapitól eltérő közege adja.

Siklóernyő reülés, mint szabadidősport
Egy extrém sport madártávlatból.

Fajtái a siklóernyő, tandem siklóernyő, és a motoros siklóernyő.
1-2 alkalmas érdeklődőknek az ugrás és repülés profi kíséretében történik. Ezek ára 10-30 ezer forint között ingázik, veszélyesnek viszont egyáltalán nem mondható a gyakorlott ugró irányítása miatt.

A komolyabb érdeklődők 3 vagy több napos alaptanfolyamon, majd később több haladó tanfolyamon vehetnek részt. Itt a képzések ára általában 80 ezer forint körül mozog, viszont az adrenalin is magasabb. Egy alap tanfolyam elvégzésével már telesen magunkra, illetve a szélre utalva „szárnyalhatunk” korlátlan alkalommal.

A Német Függővitorlázó Szövetségtől (DHV) Statisztikája alapján a repülések 1% a végződik könnyebb sérüléssekkel, míg a súlyosabb sérülések száma 0.3% százalék.

Vadvízi evezés, a gyors folyók szabadidősportja

A vadvízi evezést már jóval extrémebb szabadidősportnak tekintik. Az 1950-es évektől pedig, az egyik legnépszerűbb csoportos extrém szabadidősportnak. Hazánkban a vadvízi evezés más néven rafting, nem űzhető, viszont a környező országokban, Ausztriában és Szlovéniában, annál inkább.

Általában két napos túrákon vesznek részt a csoportok, amiknek ára 20-50 ezer forint között mozog.

Vadvízi evezés, a gyors folyók szabadidősportja
A vadvízi evezés egyszerre adrenalin termelő, mókás és egyben csapatépítő szabadidősport.

 

Kategóriáiban a vadvízi evezést 6 részre osztották.

Az első két tökéletesen biztonságos, kategóriában kis távokra lehet számítani. Manőverezési gyakorlattal és kevés sziklával. A 3. és 4. kategóriában már igazi raftingról beszélhetünk, rázósabb terepekkel. Itt előfordulhatnak kisebb sérülések de nem kell megrémülni.

A vadvízi evezés utolsó két szintje kizárólag a gyakorlott vadvízi evezőknek való .Már vízesésekkel és kikerülhetetlennek tűnő sziklákkal találja szembe magát az ember. Itt nyilván a rizikófaktor is magasabb.

Búvárkodás misztikus élményt nyújtó szabadidősport

A búvárkodás élményének űzésére itthon tisztább tavainkon van lehetőség. Külföldön Horvátországban, illetve a Vörös-tenger környéke a legelterjettebb.

A búvárkodás misztikus élményt nyújtó szabadidősport
Egy új világ tárul a búvár szeme elé.

Hazánkban a fővárosban rengeteg lehetőség van búvártanfolyamok elvégzésére kb. egy hónap igénybevétele mellett. A tanfolyamokon az érdeklődő megismerkedik a felszereléssel, megtanulja a vízalatti jelbeszédet és gyakorolja a merüléseket. A tanfolyamok általában 40-70 ezer forint között mozognak.
Külföldön részt vehetünk gyorstalpaló búvár képzéseken is, ahol az oktatók felügyelete mellett tudunk merülni. Ezeken a fél napos utakon általában jól bejáratott gyönyörű merülőhelyekre juthatunk el fejenként kb. 20 ezer forint ellenében.

A búvárok balesetei általában a szabályok megszegéséből fakadnak, de ha ezeket betartjuk a kockázat nagyon minimális.

Szabadiőspot a világ tetején: a hegymászás

A hegymászás vagy másik nevén alpinizmus ugyancsak a halállal való cimborálás.Ha valaki rászánja magát hogy meghódítsa földünk legmagasabb csúcsait, azt már bármiféle szerénység nélkül nevezhetjük exrtém sportolónak.

Hegymászás, mint szabadidősportja
Akinek a szabadidő is a csúcsra törésről szól, annak a hegymászás az ideális szabadidősort.

Hosszában a néhány napos túráktól akár az egy hónapos expedíciókig is kiterjedhet, a mászás hosszától és nehézségétől függően.

Nagyon fontos a jó felszerelés kiválasztása akár gyalogtúráról akár sziklamászásról esetleg a keményebb gleccser és magashegyi hegymászásról beszélünk. Ezzel kapcsolatban érdemes egyeztetni a témában jártas túravezetővel.

Az árak is igen változatosak ebben a sportágban. A túrák hosszával a néhány 10 ezer forintól akár a fél millió forintig is kiterjedhetnek.
A 4 felsorolt kategóriából az alpinizmus tűnhet a legveszélyesebb szabadidős tevékenységnek. A gleccser vagy magashegyi hegymászásról nem is beszélve.

Mégsem kell tartani attól hogy akármelyik pillanatban leeshetünk mivel ezeken a túrákon általában a csoportok egymáshoz erősítve és sok biztosító kötél használatával végzik a mászást.

Összegzés

Mint látható az extrém sportok skálája a tengerek mélyétől a felhők fölé terjed. Biztos vagyok benne hogy e aktív szabadidős tevékenységek mindegyike egy életre szóló élményt nyújt. Már csak bátorságunkon és a pénztárcánk vastagágán múlik hogy a szabadidősport tárházából melyiket választjuk.

 

Aktív szabadidő a belső béke kulcsa

Az aktív szabadidő hasznos eltöltése sokkal pihentetőbb, mintha az ember a tévé előtt lustálkodna. Ha szellemileg és testileg is lefoglaljuk magunkat a szabadidőnkben, az hatással van jellemfejlődésünkre és agyunkat is frissen tartja. Amennyiben folytatunk olyan tevékenységeket, amelyek erre irányulnak, akkor a hétköznapi taposómalom kihívásait is sokkal könnyebben fogjuk venni. Efféle felfogással rendelkező szülőknek érdemes gyermekeiket már egész korán elkezdeni erre az életmódra nevelni.

Aktív szabadidő eltöltése

Az aktív szabadidő fogalma

Az aktív szabadidő fogalma összességében azokat a foglalatosságokat gyűjti össze, melyekben az egyén azért vesz részt, hogy épülhessen. Mindez úgy, hogy közben kipihenhesse magát, szórakozzon, képezze magát és ápolja társas kapcsolatait. A régebbi korokban az embereknek nem volt túl sok szabadideje, mert gyakorlatilag az egész életüket a munka tette ki. Az első aktív szabadidős tevékenységek közé tartoztak tipikusan a kirándulások, kulturális programok és sportesemények látogatása vagy éppen maga a szabaidő sportolás. Napjainkban egyre gyakrabb a jóga gyakorlása is. A jóga tipikusan segíti a külső és belső egyensúly megtalálását. Éppen ezért ma már oly sok jógaközpont nyílik, csak győzzön az ember válogatni a különféle jógastúdiók között.

Aktív szabadidő jóga gyakorlás által

Mindenképpen érdemes beiratkozni egy sport klubba vagy egy jógaiskolába, hogy kialakítsuk a sport és jóga gyakorlásának mindennapi rutinját. Akár otthon is tanulhatunk, online jóga és sport oktatói anyagok is rendelkezésre állnak, mint amilyen ez a jóga tudásanyag is.

 

Az aktív pihenés fogalma

Az aktív pihenést folytató személy a választott tevékenységet befolyásolja, illetve annak tevőleges résztvevője. Ez szorosan kapcsolódik a szellemi tevékenységekhez. Tölthetjük időnket olvasással, festéssel vagy akár futással. Ezek mind frissen tartják és fejlesztik meglévő készségeinket, illetve olyan rejtett képességekre lelhetünk rá saját magunknál, melyekről előtte tudomásunk sem volt. Egy választott sportnál fontos a mértékletesség, ugyanis ebben az esetben a testmozgás nem a kifáradást kívánja elősegíteni, hanem a cél a pihenés.

Aktív szabadidő vízitúrás kuránduláson

A passzív pihenés

A szabadidő passzív eltöltése nem igényel nagyobb testi vagy szellemi erőfeszítést és általában nincs különösebb célja vagy végeredménye. Ilyen például az alvás, lustálkodás, vayg amikor cask úgy bámulunk ki a fejünkből. Ezek leginkább otthonülős, a túljhajszolt életmódtól való belefásultság és sztressz velejárói. Megfelelő alvásmennyiséggel megvannak ezeknek is a maga előnyei, de egészségmegőrzés szempontjából közel sem építő.

A pihenés fontossága

Nagyon fontos odafigyelnünk arra, hogy kielégítő mennyiségű pihenésben legyen részünk. Sok betegség kiindulópontja az alváshiány és a túlhajszolt életmód. Tudnunk kell, hogy a délutáni alvás érdemben nem pótolja az éjszakai alvás hiányát. Ugyanígy nagyon fontos az álmodás folyamata, melynek segítségével feldolgozzuk a minket napközben ért történéseket, eseményeket. Az alacsony alvásmennyiség kihat a nappali teljesítményünkre és hosszútávon pszichés problémákhoz vezethet.

A szabadidő hasznos eltöltése

A kereskedelmi tévékből áradó műsorok nézése, a lehető legrosszabb formája annak, hogy agyunkat kikapcsoljuk. Érdemes az embernek olyan barátokkal körülvennie magát, akikkel eljárhatunk közösen például sportolni, könyvtárba stb. Napjaink fiatalságára nem ez a jellemző. Mindent eluralnak a PC játékok és az okostelefonok. Ez önmagában nem feltétlenül baj, de itt is meg kell találni a helyes arányt, hogy mennyi időt is érdemes ezekkel a dolgokkal eltölteni. Egy számítógépes játéktól mindent tálcán kapunk. Viszont egy jó könyv megmozgatja a fantáziánkat , javítja a képzelőerőnket, növeli a szókincset és a fogalmazáskészséget.

Akárhonnan is nézzük, ideje lenne levetkőzni a hazai szokásokat és fel kell ismerni azt, hogy valóban az aktív szabadidő a belső béke kulcsa. Sajnos a felsőbb vezetésnek nem érdeke, hogy ezt támogassa. Az emberek torkán szinte leerőszakolják az agybomlasztó tv műsorokat, szappanoperákat, tehetségkutatókat, de aki egyszer ráérez arra, hogy milyen jól tud esni egy könnyed délutáni sport vagy jóga, esetleg egy tartalmas könyv, az jó eséllyel nagyon sokat javíthat a saját életminőségén.